🔴 کارنامه سیاسی محمد مصدق | درگیری های وی با رضا شاه | بخش چهارم | خسروفروهر| گزارشی گمان شکن

https://youtu.be/DG-PzFSHk5c

 

این نوشته در برنامه‌های تلویزیونی ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

3 دیدگاه دربارهٔ «🔴 کارنامه سیاسی محمد مصدق | درگیری های وی با رضا شاه | بخش چهارم | خسروفروهر| گزارشی گمان شکن»

  1. فرزاد می‌گوید:

    درود بر استاد فروهر گرامی‌
    برنامه‌هاتون مثل همیشه عالی‌، پر محتوا و شوکه کننده است.
    پرسشی دارم و میخواستم از جنابعالی در این زمینه کمک بگیرم. شینده‌ام که عزت الله سحابی (عضو جبهه ی ملی‌ و پیرو مصدق) در کتاب خاطراتش بروشنی توضیح میدهد که ما به همراه سید مهدی بازرگان (عضو جبهه ی ملی‌ و پیرو مصدق) برای ملاقات با نواب صفوی به خانه ی آخوند طالقانی میروند و در آنجا سید مهدی بازرگان از نواب صفوی میخواهد که بروند و سرلشگر زاهدی را ترور کنند چون او نه تنها حاضر نشد با مصدق همکاری کند بلکه جانشینش هم شد.
    هرچند همکاری اعضای جبهه ی ملی‌ با تروریستهای اسلامی چندان هم تعجب آور نیست ولی‌ میخواستم از جنابعالی بپرسم که آیا این مطلب صحت دارد یا خیر؟ اگر صحت دارد لطفا در یکی‌ از برنامه‌هاتون در این مورد توضیح دهید.
    با سپاس فراوان از زحمات شما
    فرزاد

    • admin می‌گوید:

      درباره دیدار نمایندگان مصدق و فداییان اسلام پیشتر سخن گفته بودم. استادان و یاران دیگری هم برای نمونه مانند جناب مهدی شمشیری هم که در کتابشان “پنج ترور تاریخی راهگشای صدارت مصدق” به این همکاری ها اشاره کرده اند.

  2. Ss می‌گوید:

    درود. در مورد همکاری و یاری رساندن مصدق به متفقین و بخصوص بریتانیا درمدتت جنگ جهانی اول و دشمنی مصدق با امپراتوری المان کم کاری شده . و نکات مهمی که باید گفته میشد از یاد رفته بود . متفقین و بخصوص بریتانیا در جنگ اول باید هزینه‌سنگینی میپرداختند اگر جریان نفت رو مصدق برای انها امن و تسهیل نکرده بود و نیز یک مورد مهم که باز گفته نشده بود هم دستی و یا همراهی مصدق با بریتانیا در بوجود اوردن عمدی قحطی و بعد شیوع بیماری انفولازا در ایران که منجر به کشته شدن حداقل 25%از مردم ایران شد . از لحاظ حقوقی کشوری که تحت اشغال کشور بیگانه قرار میگیرد مانند ایران در زمان جنگ جهانی اول انهم کشوری که بصورت رسمی دولتش اعلان بیطرفی کرده وبریتانیا به ان تجاوز نظامی کرده امنیت جان و مال کشور رو اشغال گران باید حفظ میکردند . بریتانبا نتها این کار رو نکرد بلکه دست به بوجود اوردن عمدی قحطی در ایران و اشاعه ویروس ( جنگ بیولوژیک ) انفولازا در بین مردم ایران به انجام رساند . مصدق بعنوان والی فارس که شامل استانهای دیگری نیز مانند بوشهر و… نتها هیچ کاری‌برای جلو گیری از قحطی و شیوع انفولازا نکرد بلکه در خاطرات خود نیز رد پایی بریتانیا رو در این جنایت علیه بشریت پاک کرد . موارد دیگری هم بود اما مهمترین ان این دو بودند . روجوع کنید به منابعی که ثابت میکند نفت ایران اگر ارسال نمیشد چه فاجعه ای برای نیروی دریایی و هوایی انگلستان رخ میداد . و بی شک نه محاصر دریایی المان میتوانست بر قرار باشد و نه میشد در نبرد دریایی سال 1916ژوتلند ناوگان انگلستان در مقابل نیروی دریایی المان ایستادگی کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.